Motorreportages: zeker een avontuur

Als ik op reis ga, dan is dat nogal eens met de motorfiets. Niet voor een ritje om de hoek, nee, ik verslind duizenden kilometers per jaar, als toeristisch medewerker van Nederlands grootste motormagazine. Een rit van 1100 km per dag (!) is al enkele keren voorgekomen – al wil ik daar zeker geen gewoonte van maken. Want mijn achterwerk vindt dit op den duur allesbehalve aangenaam.
De voorbereidingen van een dergelijke trip verlopen doorgaans via een vast patroon. Het begint met het ‘verkopen’ van het idee aan een redactie. Dat gebeurt nu uitsluitend nog per e-mail.
Bij akkoord leg ik contact met het desbetreffende verkeersbureau. Ook per e-mail. In overleg ontstaat er een raamwerk voor een programma, gebaseerd op het thema van de reportage en mijn wensen. Belangrijkste wens: tijd om onderweg foto’s te maken en de dagen niet vol plempen met afspraken. Het ene verkeersbureau slaagt daar beter in dat het andere… Het overleg en het bijstellen van het programma is allemaal e-mailcommunicatie.

Op pad ga ik met de Nokia E71, die op de motor Bluetooth verbinding heeft met het Garmin Zümo 550 navigatieapparaat. Het enige voordeel hiervan is overigens dat ik kan zien dat er gebeld wordt, soms ook door wie. Praten en luisteren kan ik niet en wil ik ook niet, hoewel dat in de helm wel gemonteerd kan worden.

Contact met het thuisfront onderhoud ik via de Nokia E71: SMS’jes, via gmail (zeker als hotel wifi heeft) en twitter (idem). Via Posterous kan ik een bericht / foto in één keer tegelijk plaatsen op Flickr, mijn blog, Facebook en Twitter.

Motorrijden is een heerlijk avontuur, elke keer weer. Sta nu aan de vooravond van een dikke week Engeland, voor twee reportages. Geen idee wat me te wachten staat. Alle afspraken zijn elektronisch gemaakt, dit keer via een contact in Engeland. E-mail, SMS, Twitter, Nokia. En mijn Suzuki natuurlijk. Ik ben weg!

Comments are closed.